Abdest üzerine abdest mekruh mudur?
Abdest üzerine abdest, nur üzerine nurdur. Kişinin abdestli olduğu halde her namaz için ayrıca abdest alması menduptur.
İbnu Ömer (R.Anhümâ)dan rivayete göre Hz.Peygamber (S.A.V.) Efendimiz:
“Kim abdestli olduğu halde abdest tazelerse, Allah bu sebeple kendisine on (misli) sevap yazar.”1 buyurarak müminlerin abdestli bulunmalarını teşvik etmiştir.
Abdest üzerine abdest almanın mekruh olması, sonradan alınan abdestin israf derecesinde olmasıdır. Mesela bir kimse ezana 15 dakika kala abdest alıp namaza hazırlanmış olsun. Abdest bozucu bir şey meydana gelmediği halde bu kimsenin ezana 3-5 dakika kala tekrar abdest alması israf olacağından mekruh olur.
Bu nedenle âlimlerimiz abdest üzerine abdest almanın mekruh olmaması için bir namaz kılınmış veya mekânın değişmiş olması gerektiğini ifade etmişlerdir. Kişi önceki abdestiyle şeran yapılması istenen bir amel yapmamış ise, yeniden abdest alması israf sayılacağından mekruh olur.
Soruda belirttiğiniz namaz (farz-vacip-nafile) ve tilavet secdesi dışında kişinin ezber olarak Kur’an okumak veya ezan okuyup kamet getirmek veya dini kitapları tutmak veya dînî ilimleri okuyup okutmak veya cenazeyi yıkamak veya takip etmek yahut hiddet ve gazap ateşini söndürmek için abdestliyken abdest alması mekruh olmaz. Çünkü bunlar da mendup abdest sınıfına girmektedir.
dipnot
(1) Tirmizî, Tahâret: 44, (59